Leadership

University

University of Konstanz

Subject

History

Prof. Dr. Johannes C. Bernhardt

Johannes C. Bernhardt has been Professor of History and Media Exhibition Design at the University of Konstanz since 2024. After studying Ancient History, Modern and Contemporary History, and Classical Archaeology at the Albert Ludwigs University Freiburg and the Sorbonne I – Pantheon, as well as a research stay at UC Berkeley, he completed his doctorate in 2011 with the study “The Jewish Revolution. Investigations on the Causes, Course, and Consequences of the Hasmonean Uprising” (De Gruyter/Klio Supplements 2017). After positions at the Universities of Freiburg (2007–10), Mannheim (2010–14), and Bochum (2015–16), he moved in 2017 to the Baden State Museum in Karlsruhe, where he worked on the participatory opening and reorientation of the museum (until 2023). His work focuses on Ancient History and the Hellenistic world, issues of digital transformation and the conception of digital media, as well as approaches of New Museology and innovative exhibition concepts.

Recent publications: From Homer to Solon. Continuity and Change in Archaic Greece (Mithg., Brill/Mnemosyne 2022); Digitalität von A bis Z (Mithg., transcript/Medienwissenschaft 2024); AI in Museums. Reflections, Perspectives and Applications (Mithg. Transcript/Museum 2023).

Prof. Dr. Johannes C. Bernhardt

Universität Konstanz

Geschichte

Johannes C. Bernhardt ist seit 2024 Professor für Geschichte und mediale Ausstellungsgestaltung an der Universität Konstanz. Nach dem Studium der Alten Geschichte, Neueren und Neuesten Geschichte und Klassischen Archäologie an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg und der Sorbonne I – Pantheon sowie einem Forschungsaufenthalt an der UC Berkeley promovierte er 2011 mit der Studie „Die Jüdische Revolution. Untersuchungen zu Ursachen, Verlauf und Folgen der hasmonäischen Erhebung“ (De Gruyter/Klio-Beihefte 2017). Nach Stationen an den Universitäten Freiburg (2007–10), Mannheim (2010–14) und Bochum (2015–16) wechselte er 2017 ans Badische Landesmuseum in Karlsruhe, wo er an der partizipativen Öffnung und Neuausrichtung des Museums arbeitete (bis 2023). Schwerpunkte seiner Arbeit sind die Alte Geschichte und die hellenistische Welt, Fragen der digitalen Transformation und die Konzeption digitaler Medien sowie Ansätze der Neuen Museologie und innovative Ausstellungskonzepte.

Jüngste Publikationen: From Homer to Solon. Continuity and Change in Archaic Greece (Mithg., Brill/Mnemosyne 2022); Digitalität von A bis Z (Mithg., transcript/Medienwissenschaft 2024); AI in Museums. Reflections, Perspectives and Applications (Mithg. Transcript/Museum 2023).

University

University of Konstanz

Subject

Archaeology

Prof. Dr. Stefan R. Hauser

Prof. Dr. Stefan R. Hauser came to the University of Konstanz at the beginning of 2009 as Professor of Archaeology after studying in Bonn and Berlin and academic positions – among others in Washington (Dumbarton Oaks and National Gallery), New York (Columbia), both USA, and at the University of Halle. Here he shows students, especially in the study programs of History and Cultural Studies of Antiquity, how to work with the diverse forms of material culture as a source for the reconstruction and interpretation of historical structures and events. His publication topics range from the relationship between the living and the dead in Assyria (habilitation thesis) to luxury goods production in Late Antiquity and the archaeology of Eastern Christianity.

Another focus lies in the history of research and perception of “the Orient” in the 19th/20th century (“Orientalism”). At the center of his research, however, is the Arsacid Empire, which extended from Syria to Pakistan in Roman times and whose history he is currently working on monographically. For years, Stefan R. Hauser has led projects dealing with the Syrian oasis city of Palmyra and with present-day Iraqi Hatra and its surroundings. Around Hatra, he also discovered, among other things, the largest now known siege works of antiquity.

For more information about his current projects and publications visit the website of the Chair of Archaeology of Ancient Mediterranean and Near Eastern Culture at the University of Konstanz.

Prof. Dr. Stefan R. Hauser

Universität Konstanz

Archäologie

Prof. Dr. Stefan R. Hauser kam nach einem Studium in Bonn und Berlin und wissenschaftlichen Stationen – unter anderem in Washington (Dumbarton Oaks und National Gallery), New York (Columbia), beides USA, und an der Universität Halle – Anfang 2009 als Professor für Archäologie an die Universität Konstanz. Hier zeigt er den Studierenden vor allem in den Studiengängen der Geschichte und der Kulturwissenschaft der Antike den Umgang mit den vielfältigen Formen materieller Kultur als Quelle für die Rekonstruktion und Interpretation historischer Strukturen und Ereignisse. Seine Publikationsthemen reichen von dem Verhältnis von Lebenden und Toten in Assyrien (Habilitationsschrift) bis zur Luxusgüterproduktion in der Spätantike und der Archäologie des Östlichen Christentums.

Ein weiterer Schwerpunkt liegt in der Forschungsgeschichte und Wahrnehmung „des Orients“ im 19./20. Jahrhundert („Orientalismus“). Im Zentrum seiner Forschungen steht aber das Arsakidenreich, das in römischer Zeit von Syrien bis Pakistan reichte und dessen Geschichte er zurzeit monographisch aufarbeitet. Über Jahre hat Stefan R. Hauser Projekte geleitet, die sich mit der syrischen Oasenstadt Palmyra und mit dem heute irakischen Hatra und seiner Umgebung beschäftigten. Um Hatra herum entdeckte er auch unter anderem die größten nun bekannten Belagerungsanlagen der Antike.

University

HTWG Konstanz

Subject

Architecture and Design

Prof. Eva-Maria Heinrich

Eva-Maria Heinrich studied Media Informatics at Hochschule Harz and subsequently Communication Design at the Berlin Weissensee School of Art. Study abroad semesters took her in 2001 as a scholarship holder of the Carl Duisberg Society to Quito, Ecuador, and in 2004 to the Facultad de Bellas Artes of the Universidad del Pais Vasco in Bilbao, Spain.

Between 2006 and 2013, she worked in Berlin in the cultural sector as a freelance designer, among others for Humboldt University of Berlin, the Stiftung Topographie des Terrors, and Tamschick Media+Space. As Creative Director of Graphics at Atelier Brückner Stuttgart, she designed from 2014 to 2018 the exhibition graphics of internationally award-winning projects such as the Musée Atelier Audemars Piguet in Le Brassus or the permanent exhibition “Archaeology in Switzerland” at the Swiss National Museum – Landesmuseum Zurich.

At the Hochschule für Gestaltung in Schwäbisch Gmünd, she taught between 2017 and 2020 in the study programs Communication Design and “Internet of Things” Typography as well as “Representation/Simulation.” Since 2020, she has been Professor of Communication Design at the Department of Architecture and Design at HTWG Konstanz.

Prof. Eva-Maria Heinrich

HTWG Konstanz

Architektur und Gestaltung

Eva-Maria Heinrich studierte Medieninformatik an der Hochschule Harz und im Anschluss Kommunikationsdesign an der Kunsthochschule Berlin Weißensee. Auslandssemester führten sie 2001 als Stipendiatin der Carl-Duisberg-Gesellschaft nach Quito, Ecuador und 2004 an die Facultad de Bellas Artes der Universidad del Pais Vasco in Bilbao, Spanien.

Zwischen 2006 und 2013 arbeitete sie in Berlin im Kulturbereich als selbstständige Designerin unter anderem für die Humboldt-Universität zu Berlin, die Stiftung Topographie des Terrors oder Tamschick Media+Space. Als Creative Director Grafik im Atelier Brückner Stuttgart gestaltete sie von 2014 bis 2018 die Ausstellungsgrafik international preisgekrönter Projekte wie des Musée Atelier Audemars Piguet in Le Brassus oder der Dauerausstellung ‚Archäologie Schweiz‘ im Schweizer Nationalmuseum – Landesmuseum Zürich.

An der Hochschule für Gestaltung in Schwäbisch Gmünd lehrte sie zwischen 2017 und 2020 in den Studiengängen Kommunikations­gestaltung und ‚Internet der Dinge‘ Typografie sowie ‚Darstellen/Simulation‘. Seit 2020 ist sie Professorin für Kommunikationsdesign am Fachbereich Architektur und Gestaltung der HTWG Konstanz.

University

University of Konstanz

Subject

Human-Computer Interaction

Prof. Dr. Harald Reiterer

Harald Reiterer studied Computer Science at the University of Vienna. He earned his doctorate in 1991 and completed his habilitation in 1995 at the University of Vienna in the field of Human-Computer Interaction. From 1991 to 1995, he was a visiting researcher at the Institute for Applied Information Technology of the GMD (today Fraunhofer Institute) in St. Augustin/Bonn. Since 1997, he has been Professor of Human-Computer Interaction at the Department of Computer and Information Science at the University of Konstanz. He leads the Human-Computer Interaction research group, which encompasses various research laboratories (Media Room, Interaction Lab, Usability Lab). A focus in research and teaching includes the development and testing of multimodal interaction concepts for mobile computing as well as mixed reality in different application areas, particularly in the context of exhibitions and museums. Further focuses of his research and teaching include Agile UX Design, Usability Engineering, and Information Visualization. For more information on ongoing projects and current publications, visit the website of his research group: hci.uni-konstanz.de

Prof. Dr. Harald Reiterer

Universität Konstanz

Mensch-Computer-Interaktion
Harald Reiterer studierte Informatik an der Universität Wien. Er promovierte 1991 und habilitierte 1995 an der Universität Wien im Fach Mensch-Computer-Interaktion. Von 1991 bis 1995 war er Gastwissenschaftler am Institut für Angewandte Informationstechnik der GMD (heute Fraunhofer Institut) in St. Augustin/Bonn. Seit 1997 ist Professor für Mensch-Computer-Interaktion am Fachbereich Informatik und Informationswissenschaft der Universität Konstanz. Er leitet die AG Mensch-Computer-Interaktion, die verschiedene Forschungslabore (Media Room, Interaction Lab, Usability Lab) umfasst. Ein Schwerpunkt in Forschung und Lehre beinhaltet die Entwicklung und Erprobung multimodaler Interaktionskonzepte für Mobile Computing sowie Mixed Reality in unterschiedlichen Anwendungsbereichen, insbesondere auch im Kontext von Ausstellungen und Museen. Weitere Schwerpunkte seiner Forschung und Lehre umfassen die Gebiete Agile UX Design, Usability Engineering und Informationsvisualisierung. Für weitere Informationen über laufende Projekte und aktuelle Publikationen besuchen Sie die Website seiner Arbeitsgruppe: hci.uni-konstanz.de
University

HTWG Konstanz

Subject

Architecture and Design

Prof. Eberhard Schlag

Eberhard Schlag studied Architecture at the University of Stuttgart and in the Master’s program at the Illinois Institute of Technology (IIT) in Chicago. He is a partner and member of the management at Atelier Brückner, where he has over 20 years of experience as a responsible project manager in the development and implementation of ambitious, highly complex national and international architecture and exhibition projects. Since 2010, Schlag has taught as Professor of Architecture and Design at the HTWG Konstanz – University of Applied Sciences, where he represents the field of Design and Space.

His projects, including the Cyclebowl at Expo 2000 in Hannover and the BMW Museum in Munich, have been awarded numerous national and international awards.

Prof. Eberhard Schlag

HTWG Konstanz

Architektur und Gestaltung
Eberhard Schlag studierte Architektur an der Universität Stuttgart und im Masterprogramm des Institute of Technology (IIT) in Chicago. Er ist Partner und Mitglied der Geschäftsleitung im Atelier Brückner, wo er auf über 20 Jahre Erfahrung als verantwortlicher Projektleiter in der Entwicklung und Umsetzung ambitionierter, hochkomplexer nationaler und internationaler Architektur- und Ausstellungsprojekte zurückblicken kann. Seit 2010 lehrt Schlag als Professor für Architektur und Gestaltung an der Hochschule für Technik, Wirtschaft und Gestaltung Konstanz (HTWG), wo er das Fachgebiet Design und Raum vertritt. Seine Projekte, darunter die Cyclebowl auf der Expo 2000 in Hannover und das BMW Museum in München, wurden mit vielen nationalen und internationalen Awards ausgezeichnet.

Associates

University

University of Konstanz

Subject

Human-Computer Interaction

Daniel Fink

Daniel Fink studied Information Engineering (B.Sc.) and Computer and Information Science (M.Sc.) at the University of Konstanz. Already as a student, he was involved in the conception and implementation of the exhibitions “Rebuild Palmyra?” and “Archaeology in Baden” as part of his master’s studies. Since 2020, he has been a research associate in the Human-Computer Interaction research group of Prof. Dr. Harald Reiterer at the University of Konstanz and participates in the supervision of the MAG courses.

Daniel Fink

Universität Konstanz

Mensch-Computer-Interaktion

Daniel Fink studierte Information Engineering (B.Sc.) und Computer and Information Science (M.Sc.) an der Universität Konstanz. Bereits als Student hat er im Rahmen seines Masterstudiums bei der Konzeption und Realisierung der Ausstellungen „Rebuild Palmyra?“ und „Archäologie in Baden“ mitgewirkt. Seit 2020 ist er wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Mensch-Computer-Interaktion von Prof. Dr. Harald Reiterer an der Universität Konstanz und beteiligt sich bei der Betreuung der MAG Kurse.

University

Trossingen University of Music

Subject

Music Design

Prof. Florian Käppler

Florian Käppler, born 1969 in Stuttgart, studied Jazz and Popular Music as well as Film Composition at the Berklee College of Music in Boston (USA) and at the state music colleges in Hamburg and Stuttgart. At the Transart Institute, New York, he completed the Master of Fine Arts in New Media (M.F.A.) with distinction. As part of this interdisciplinary master class, he worked on the sound-conceptual research project “Symphony of the Names,” which explores the artistic and technical possibilities of translating language into music.

Many projects that Florian Käppler has designed sonically have been awarded national and international prizes, including the Golden Award of Montreux, gold medals at the New York Film and Video Awards, Cannes Lions, the Adolf Grimme Award, and the Golden Bear at the 2006 Berlinale for Best Feature Film. In 2006, Florian Käppler was inducted into the Art Directors Club Germany (ADC).

At the Art Directors Club, he advocates for the strategic use of sound in brand design and has been a jury member of the ADC Awards, Germany, since 2006. He is also a member of GEMA, the German Composers Association (DKV), the Composer’s Club, the Verband Deutscher Tonmeister (VDT), and the German Society for Music Psychology (DGM).

Since 2012, he has directed the Music Design program at the State University of Music in cooperation with Furtwangen University of Applied Sciences and, as part of his professorship, teaches in the main subject Music Design Laboratory.

Prof. Florian Käppler

Musikhochschule Trossingen

Musikdesign

Florian Käppler, geb. 1969 in Stuttgart, studierte Jazz- und Popularmusik sowie Filmkomposition am Berklee College of Music in Boston (USA) und an den staatlichen Hochschulen für Musik in Hamburg und Stuttgart. Am Transart Institute, New York, schloss er den Studiengang Master of Fine Arts in New Media (M.F.A.) mit Auszeichnung ab. Im Rahmen dieser interdisziplinären Meisterklasse arbeitete er an dem klangkonzeptionellen Forschungsprojekt “Symphony of the Names”, das die künstlerischen und technischen Möglichkeiten einer Übersetzung von Sprache in Musik auslotet.

Viele Projekte, die Florian Käppler klanglich gestaltet hat, sind mit nationalen sowie internationalen Preisen ausgezeichnet worden: u.a. mit dem Golden Award of Montreux, Goldmedallien bei den New York Film- und Video Awards, mit Cannes-Löwen, mit dem Adolf-Grimme Preis, sowie dem goldenen Bären auf der Berlinale 2006 für den besten Spielfilm. Im Jahr 2006 wurde Florian Käppler in den Art Director`s Club Deutschland (ADC) aufgenommen.

Im Art Director`s Club setzt er sich für den strategischen Einsatz von Sound in der Gestaltung von Marken ein und ist seit 2006 Jury-Mitglied der ADC Awards, Deutschland. Außerdem ist er Mitglied der GEMA, des Deutschen Komponistenverbandes (DKV), des Composer`s Club, des Verbandes Deutscher Tonmeister (VDT), sowie der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie (DGM).

University

University of Konstanz

Subject

Life Science Informatics

Prof. Dr. Falk Schreiber

Falk Schreiber studied Computer Science at the University of Passau, where he subsequently earned his doctorate and habilitation in the field of Bioinformatics. Academic positions took him to the University of Sydney (Australia) and, as head of a research group, to the Leibniz Institute of Plant Genetics and Crop Plant Research in Gatersleben. In 2007, he was appointed Professor of Bioinformatics at Martin Luther University Halle-Wittenberg and as Coordinator of Bioinformatics at IPK Gatersleben. From 2014 to 2016, he was Full Professor at Monash University (Melbourne, Australia), and since 2016, he has been Professor of Computer Science in the Life Sciences at the Department of Computer and Information Science at the University of Konstanz. His research focuses relevant to this study specialization include immersive environments, virtual reality, and interactive visualizations. Further information on research, publications, and projects can be found on the website cls.uni-konstanz.de.

Prof. Dr. Falk Schreiber

Universität Konstanz

Life Science Informatics
Falk Schreiber studierte Informatik an der Universität Passau, an welcher an anschließend zu Themen der Bioinformatik promovierte und habilitierte. Wissenschaftliche Stationen führten ihn an die University of Sydney (Australien) und als Leiter einer Forschungsgruppe an das Leibniz Institut für Pflanzengenetik und Kulturpflanzenforschung Gatersleben. 2007 wurde er als Professur für Bioinformatik an die Martin Luther Universität Halle-Wittenberg sowie als Koordinator der Bioinformatik ans IPK Gatersleben berufen. Von 2014 bis 2016 war er Full Professor an der Monash University (Melbourne, Australien), seit 2016 ist er Professor für Informatik in den Lebenswissenschaften am Fachbereich Informatik und Informationswissenschaft der Universität Konstanz. Seine für diese Studienvertiefung relevanten Forschungsschwerpunkte sind immersive Umgebungen, virtuelle Realität und interaktive Visualisierungen. Weitere Informationen zu Forschung, Publikationen und Projekten finden Sie auf der Website cls.uni-konstanz.de.
University

University of Konstanz

Subject

Human-Computer Interaction

Jonathan Wieland

Jonathan Wieland is a research associate in the Human-Computer Interaction research group of Prof. Dr. Harald Reiterer at the University of Konstanz. His research focuses on collaborative mixed reality environments. Already as a student, he was involved in the conception and implementation of the exhibitions “Rebuild Palmyra?” and “Archaeology in Baden” in Konstanz. As a research associate, he now contributes to the supervision of the MAG courses.

Jonathan Wieland

Universität Konstanz

Mensch-Computer-Interaktion
Jonathan Wieland ist wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Mensch-Computer-Interaktion von Prof. Dr. Harald Reiterer an der Universität Konstanz. Der Fokus seiner Forschung liegt auf kollaborativen Mixed Reality Umgebungen. Bereits als Student hat er bei den Ausstellungen „Rebuild Palmyra?“ und „Archäologie in Baden“ in Konzeption und Umsetzung mitgewirkt. Als wissenschaftlicher Mitarbeiter bringt er sich jetzt bei der Betreuung der MAG-Kurse mit ein.

Alumni

University

University of Konstanz

Subject

Media History

Dr. Jan Behnstedt-Renn

Jan Behnstedt-Renn studied History, Art and Media Studies, and Sociology at the University of Konstanz and, after academic positions in Weimar and Berlin, has been working as a Lecturer for Media and History at the University of Konstanz since 2015. His teaching focuses on practice-oriented history communication in different media and classical media history, with an emphasis on digitization and digital transformation. As part of the Media Exhibition Design specialization, he was responsible for the content supervision of the exhibition link – to artificial intelligence. As an independent cultural professional and project manager, Behnstedt-Renn realizes audiovisual installations and light art projects in public space, including Illuminations (2016), Costnitz dances (2018), Talking Trees (2019), and LichtSinfonie (2020).

Dr. Jan Behnstedt-Renn

Universität Konstanz

Mediengeschichte
Jan Behnstedt-Renn studierte Geschichte, Kunst- und Medienwissenschaften und Soziologie an der Universität Konstanz und ist nach wissenschaftlichen Stationen in Weimar und Berlin seit 2015 als Lecturer für Medien und Geschichte an der Universität Konstanz tätig. Seine Lehrtätigkeit liegt im Bereich der praxisbezogenen Geschichtsvermittlung in unterschiedlichen Medien und klassischer Mediengeschichte mit dem Schwerpunkt Digitalisierung und digitale Transformation. Im Rahmen der Studienvertiefung der Medialen Ausstellungsgestaltung war er für die inhaltliche Betreuung der Ausstellung link – zur künstlichen Intelligenz verantwortlich. Als freier Kulturschaffender und Projektleiter realisiert Behnstedt-Renn audiovisuelle Installationen und Lichtkunstprojekte im öffentlichen Raum, unter anderem Illuminationen (2016), Costnitz tanzt (2018), Talking Trees (2019) und LichtSinfonie (2020).
University

University of Konstanz

Subject

Archaeology

Dr. Ulf Hailer

Ulf Hailer studied Classical Archaeology and Ancient History at the Eberhard Karls University in Tübingen and at the Edebiyat Fakültesi of the University of Istanbul. As a project associate and leader at the Seminar for Ancient History at the University of Tübingen, he conducted archaeological field research in Greece, Turkey, and Italy, focusing particularly on questions of settlement archaeology, architectural history, and acculturation. Since 2011, he has taught as a lecturer in Classical Archaeology at the University of Konstanz. Since 2017, he has held the university lecturership “Historical Mediation Competence: Exhibiting” there.

Dr. Ulf Hailer

Universität Konstanz

Archäologie
Ulf Hailer studierte Klassische Archäologie und Alte Geschichte an der Eberhard-Karls-Universität in Tübingen und an der der Edebiyat Fakültesi der Universität Istanbul. Als Projektmitarbeiter und -leiter am Seminar für Alte Geschichte der Universität Tübingen führte er archäologische Feldforschungen in Griechenland, der Türkei und Italien durch, wobei insbesondere die Beantwortung siedlungsarchäologischer und architekturgeschichtlicher sowie akkulturationsbezogener Fragestellungen im Mittelpunkt standen. Seit 2011 lehrt er als Dozent für Klassische Archäologie an der Universität Konstanz. Seit 2017 vertritt er dort die Hochschuldozentur „Historische Vermittlungskompetenz: Ausstellen“.
University

University of Konstanz

Subject

Human-Computer Interaction

Daniel Klinkhammer

Daniel Klinkhammer was a research associate in the Human-Computer Interaction research group at the University of Konstanz. His research focuses on the design and evaluation of interactive exhibitions. In addition, he is involved in various research projects on user experience design and the support of creative processes.

Daniel Klinkhammer

Universität Konstanz

Mensch-Computer-Interaktion

Daniel Klinkhammer war wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Mensch-Computer-Interaktion der Universität Konstanz. In seiner Forschung konzentriert er sich auf die Gestaltung und Auswertung von interaktiven Ausstellungen. Darüber hinaus ist er an verschiedenen Forschungsprojekten zum Thema User Experience Design und zur Unterstützung kreativer Prozesse beteiligt.

University

University of Konstanz

Subject

Human-Computer Interaction

Moritz Skowronski

Moritz Skowronski studied Computer Science and Information Science at the University of Konstanz and was a student assistant in the Human-Computer Interaction research group of Prof. Dr. Harald Reiterer. His areas of interest are generative design, digital art, and the design of interactive exhibitions.

Moritz Skowronski

Universität Konstanz

Mensch-Computer-Interaktion

Moritz Skowronski studierte Informatik und Informationswissenschaft an der Universität Konstanz und war wissenschaftliche Hilfskraft in der Arbeitsgruppe Mensch-Computer-Interaktion von Prof. Dr. Harald Reiterer. Seine Interessenschwerpunkte sind generative Gestaltung, digitale Kunst und die Gestaltung von interaktiven Ausstellungen.